Konkret Sonderdruck, Dr. Ralf Masur

BDIZ EDI konkret 11 Fortbildung extra Abb. 33 Stabile autologe Knochenkontur nach ausgedehnter Augmentation Abb. 34 Chirurgisch optimierter harmonischer Gingivaverlauf mit provisorischen Kronen an 11 und 21 Literatur [1] Ekelund JA, Lindquist LV, Carlsson GE, Jemt T: Implant treatment in the edentulous mandible. A prospective study on Branemark system implants over more than 20 years. Int J Prosthodont 2003;16(6):602-608 [2] Canullo L, Rasperini G: Presenvation of peri-implant soft and hard tissues using platform switching of implants placed in immediate extraction sockets: a proof-of- concept study with 12- to 36-month follow-up. Int J Maxillofac Implants 2007;22:995-1000 [3] Belser UC, Schmid B, Higginbottom F, Buser D: Outcome Analysis of implant restorations located in the anterior maxilla: A review of the recent literature. Int J Oral Maxillofac Implnants 2004;19(suppl.):30-42 [4] Hermann JS, Buser D, Schenk RK, Schoolfield JD, Cochran DL: Biologic width around one- and two- piece titanium implants. Clin Oral Implants Res 2001;12:559-571 [5] Hartman GA, Cochran DL: Initial implant position determines the magnitude of crestal bone remodelling. J Peiodontol 2004;75:572-57728 - [6] Fischer K, Senberg T: Early loading of ITI implants supporting a maxillary full-arch prosthesis: 1-year data of a prospective, randomized study. Int J Maxillofac Implants 2004;19:374-381 [7] Pilliar RM, Departer DA,Watson PA, Valiquete N: Dental implant design: Effect on bone remodelling. J Biomed Mater Res 1991; 25: 467-483. [8] Kitamura E, Stegaroiu R, Nomura S, Miyakawa O: Biomechanical aspects of marginal bone resorption around osseointegrated implants: Considerations based on a three-dimensional finite element analysis. Clin Oral Implants Res 2004; 15: 401-412. [9] Jansen VK, Conrads G, Richter EJ: Microbial leakage and marginal fit of the implant-abutment interface. Int J Oral Maxillofac Implants 1997; 12: 527-540. [11] Ericsson I, Berglundh T, Mariniello CP, Liljenberg B, Lindhe J: Long-standing plaque and gingivitis at implants and teeth in the dog. Clin Oral implants Res 1992; 3: 99-103. [12] Ericsson I, Persson LG, Berglundh T, Mariniello CP, Lindhe J, Klinge B: Different types of inflammatory reactions in periimplant soft tissues. J Clin Periodontal 1995; 22: 255-261. [13] Lazzara RJ, Proter SS: Platform switching: a new concept in implant dentistry for controlling postrestorative crestal bone level. Int J Periodontcs Restorative Dent 2006;26:9-17 [14]Canullo L, Rasperini G: Presenvation of peri-implant soft and hard tissues using platform switching of implants placed in immediate extraction sockets: a proof-of- concept study with 12- to 36-month follow-up. Int J Maxillofac Implants 2007;22:995-1000 [15] Tarnow DP, Magner AW, Fletcher P: The effect of the distance from the contact point to the crest of bone on the presence or absence of the interproximal dental papilla. J Periotontol 1992;63:995-996 Durch die Verwendung von prothetischen Komponenten, die kleiner als der Implantatdurchmesser sind, konnte nach einer Studie von Lazzara und Porter [13] die Resorption des Knochens an der Implantatschulter reduziert werden. Erklärt wird der Ef- fekt mit dem damit verbundenen geringeren Raum, der für das entzündliche Infiltrat an der Implantat-Abutment-Schnittstelle zur Verfügung steht.Weiterhin wirkt sich der größere Abstand bzw. der nach horizontal verlagerte Abstand zwischen Mikro- spalt und Knochen positiv aus [13|. Die laufende Studie soll dazu beitragen, den Effekt des Platform Switching weiter zu bewerten. Die Studie wird von der camlog foundation unterstützt. ■ Herzlich bedanken möchten wir uns für die zahntechnische Durchführung imersten Fall bei ZTMStefan Picha (Fürth) und im zweiten Fall bei ZTM Ralf Bahle (Leutkirch), sowie für die pro- thetische Durchführung im zweiten Fall bei ZÄ Martina Pause (BadWurzach).

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